Jala liigeste vigastused. Spordivigastused: Hüppeliigese nikastus

Kergemate nikastuste korral võtab täielik paranemine aega võtta kuni 6 nädalat, kuid üldjuhul on paranemine kiirem. I tase: side on venitatud ja valulik, kuid kiud ei ole rebenenud ja liiges on stabiilne. Kui võtta sügavkülmast pakk herneid või jääkuubikud, tuleks nende ja naha vahele panna kindlasti riie, sest otse nahale asetades võib terav külm tekitada nahapõletuse.

Jala liigeste vigastused

Sobivad erinevad jooksuharjutused, alajäsemete lihaste jõuharjutused ja tasakaalu ning koordinatsiooni harjutused. Koormust liiga järsult tõstes on oht hüppeliigesele uuesti liiga teha. Samuti tuleb edaspidi pidevalt jätkata hüppeliigest stabiliseerivate harjutustega, et vältida soovimatuid vigastusi. Ennetamiseks võib veel kasutada erinevaid teipimistehnikaid ning ortoose füüsiliste tegevuste ajal.

Hüppeliigeste sidemete rebendid

Enamus hüppeliigese väänamisi on kergemad ning mööduvad nädala jooksul. Kui järgid eelnevat plaani ning valu, paistetus ja liikuvuspiiratus ei kao, siis külasta arsti või füsioterapeuti hüppeliigese seisundi hindamiseks ja korrektse ravi saamiseks.

Jala liigeste vigastused

Teipimine on spetsiaalsete sidemete paigaldus traumade ravimiseks ja profülaktikaks, et kergendada lihastele, liigestele ja sidemetele kantavat koormust.

Hüppeliigese sidemete vigastused Sagedaseim vigastus on hüppeliigese väliskülje sidemete venitus või rebend, mis tekib enamasti maandumisel ebatasasele pinnasele või maandumisel jalalabale vales asendis näiteks nõrkade jalalihaste või väsimuse tõttu vigastus tekib inversioonil — sissepööramisel.

Õlaliigese nihestus e. luksatsioon

Vigastus võib tekkida ka maandumisel pallile, kokkupõrkel kaaslaste või inventariga, mittesobivate spordijalatsite kandmisel.

Harvem tuleb ette hüppeliigese sisekülje sidemete venitust ja ka rebendeid sisekülje vigastus tekib jalalaba liigsel väljapööramisel — eversioonil. Sidemete traumades eristatakse kolme raskusastet: I.

Esineb kerge paistetus liigese välimisel poolel.

  • Liigesekulumuse tundemärgid on just sellised Kodutohter Loodusseaduste vastu ei saa - kõik, mis liigub, see ka kulub.
  • Liigu sisu juurde Spordivigastused: Hüppeliigese nikastus Ühed sagedamini esinevad ägedad spordivigastused on lihasvenituste ja rebendite kõrval ka liigeste nikastused.

Esimesest oli juba eespool juttu - tuleb puhata, anda jalale rahu, et taanduks turse ja kaitsta piirkonda vigastuse süvenemise eest. Teises faasis tuleb hakata taastama hüppeliigse liikuvust ja jõudu.

Saada lugu

Esialgu toimub see ilma jalale toetumata. Kõige targem on konsulteerida spetsialistiga.

Jala liigeste vigastused

Samas õnnetusi juhtub, keegi sõidab külje pealt sisse, libastud higisel platsil või niiskel murul, jalg jääb kuskile kinni, kellegi heide ebaõnnestub ja ta vajub su põlvele peale … neid ei saa vältida. Vigastuste ennetamises on alati oluline roll tehniliselt õigesti sooritatud treeningul. Kui juba juhtus … Esimene asi on põlvele peale vaadata!

Jala liigeste vigastused

Kui on näha, et põlv on lihtsalt turses ja valulik, kuid siiski liigub ja valu pole väga tugev, siis RICE rest, ice, compression, elevation ehk puhkust, külma, kompressiooni tugisidekõrgemale. Samas ei tohiks kindlasti käsitada põlve kui puupulka ja seda tikksirgena hoida.

Hüppeliiges – Väänasid ära? Mida teha?

Valu piires põlve liigutamine aitab paranemisprotsessidele tunduvalt rohkem kaasa. Põlve mittekasutamine nõrgestab aga lihaseid ja pärsib kergelt vereringet, mille tõttu vigastuse paranemine võib venida. Kergemate venituste ja väiksemate rebendite puhul ei ole see tõenäoliselt vajalik, eriti kui suurt valu ei ole ja põlv liigub.

Hüppeliiges — Väänasid ära? Mida teha? Väänasid hüppeliigest? Mis edasi?

Pigem oleks vaja konsulteerida füsioterapeudiga, lasta põlv hinnata ning teha põhjalik ja juhendatud taastumine. Taastumise eesmärk peaks olema alati jõuda samale tasemele, mis oli enne vigastust, või võimalikult selle lähedale.

Samas, kui on tegemist tõsisema traumaga, on visiit ortopeedile enam kui vajalik. Ja mis kõige tähtsam — igasugune vigastus tuleb välja ravida! Sidemed ehk ligamendid on liigese abiapaadid, mis aitavad liigest stabiliseerida ehk oma õiges asendis hoida.

Põlvevigastused ja nende ravi

Hüppeliigest fikseerivad sidemed paiknevad liigese seesmisel ja välimisel küljel. Sagedamini vigastatakse välimisi sidemeid. Hüppeliiges võtab osa keharaskuse edasikandmisest pöiale, samuti tasakaalu säilitamisest.

Jala liigeste vigastused

Hüppeliigese sidemete rebend tekib jala väänamisel või hüppelt ebasoodsal maandumisel. Millised on sümptomid? Vigastuse sümptomid olenevad sellest, millises mahus ja millised sidemed on vigastatud, kas vigastus on osaline rebenenud on osa sidemekiududest või täielik.